Φάκελος Παιδεία-Πολιτισμός: Το έργο του υπουργού Κώστα Καδή

Ζωή Παναγή

Πέντε χρόνια διακυβέρνησης Αναστασιάδη έχουν ολοκληρωθεί με τον κυπριακό λαό να δίνει εκ νέου τα ηνία της χώρας στον Νίκο Αναστασιάδη. Αυτή την περίοδο γίνεται λόγος για το κατά πόσο θα πρέπει κάποιοι από τους υπουργούς της πρώτης πενταετίας να παραμείνουν ή να αποχωρήσουν.

Το Offsite Politics εξετάζει το έργο των υπουργών της διακυβέρνησης Αναστασιάδη, οι οποίοι επίσημα ολοκληρώνουν την θητεία τους στο Υπουργικό στις 28 Φεβρουαρίου 2018, ανεξάρτητα αν θα παραμείνουν ή όχι στο κυβερνητικό σχήμα. Στόχοι που έθεσαν και υλοποιήθηκαν, περιστατικά που καταγράφηκαν ως αρνητικά και θέματα που τέθηκαν υπό αμφισβήτηση.

Αρχή κάνουμε με τον υπουργό Παιδείας και Πολιτισμού, Κώστα Καδή.

Ανέλαβε ένα “περίπλοκο” υπουργείο το Μάρτιο του 2014 με πολύ απαιτητικό χαρτοφυλάκιο. Είχε να αντιμετωπίσει και να εφαρμόσει κραδασμούς από μια μεταρρύθμιση που θα έπρεπε να τεθεί σε πλήρη εφαρμογή στα χρόνια της διακυβέρνησης Αναστασιάδη. Στόχος που τέθηκε εξαρχής ήταν να προχωρήσουν τρεις συγκεκριμένες μεταρρυθμίσεις: Το νέο ωρολόγιο πρόγραμμα, τα νέα αναλυτικά προγράμματα και το νέο σύστημα διορισμών. Στα δύο πρώτα προχώρησε η εφαρμογή ενώ το τρίτο άρχισε να υλοποιείται μέσω των εξετάσεων στις οποίες κλήθηκαν να παρακαθίσουν οι αδιόριστοι εκπαιδευτικοί.

Ένα περιστατικό το οποίο αφορά σε διαρροή θεμάτων ή αν θέλετε πρόωρη δημοσιοποίηση τους, άφησε βαρύ το στίγμα στην παρουσία Καδή στο εν λόγω Υπουργείο.

ΥΠΕΡ

Νέο Ωρολόγιο Πρόγραμμα

Η εφαρμογή του νέου ωρολόγιου προγράμματος ήταν ένα δύσκολο εγχείρημα το οποίο ωστόσο πραγματοποιήθηκε. Αντικατέστησε το σύστημα του Ενιαίου Λυκείου και επιχείρησε να βελτιώσει σε κάποιο βαθμό το εκπαιδευτικό σύστημα για τους μαθητές της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης. Στην πορεία είχε να διαχειριστεί και τις αντιδράσεις από οργανώσεις δασκάλων και καθηγητών, οι οποίοι έθεταν με κάθε τρόπο τις δικές τους αξιώσεις ή απόψεις για τα συγκεκριμένα ζητήματα, πολλές φορές με έντονο μάλιστα τρόπο.  

Οικονομική κρίση

Κατάφερε να τα διαχειριστεί το χαρτοφυλάκιο σε μια περίοδο όπου λειτούργησε σε μεγάλο βαθμό βασισμένος σε μνημονιακούς προϋπολογισμούς. Είχε επιφορτιστεί με την ευθύνη να κάνει βαρυσήμαντες μεταρρυθμίσεις, οι οποίες όπως ήταν αναμενόμενο, έφεραν αντιδράσεις από τους εμπλεκομένους φορείς στον τομέα της Εκπαίδευσης, γεγονός που σίγουρα δεν ήταν εύκολο να διαχειριστεί κανείς. 

Νέο σύστημα διορισμών

Ξεκινούμε με το αρνητικό ότι υπήρξαν προβλήματα στην οργάνωση και στην όλη διαδικασία των εξετάσεων. Σημειώνουμε επίσης ως αρνητικό το γεγονός ότι υπήρξε πρόωρη δημοσιοποίηση των αποτελεσμάτων σε συγκεκριμένα θέματα των εν λόγω εξετάσεων. Πάμε όμως στο θετικό κομμάτι, που δεν είναι άλλο από το ότι άρχισε να μπαίνει σε εφαρμογή, αυτό που ζητήθηκε από τον κύριο Καδή να κάνει: άρχισε δηλαδή η εφαρμογή του νέου συστήματος διορισμών στη δημόσια εκπαίδευση.

Εφαρμογή Θερινού Σχολείου

Ένα μέτρο με πολλές κοινωνικές προεκτάσεις το οποίο τέθηκε σε λειτουργία, είναι αυτό του θερινού σχολείου. Για τους γονείς που δεν μπορούσαν να καλύψουν το κόστος ιδιωτικού θερινού σχολείου η λειτουργία των σχολείων και το καλοκαίρι με χαμηλό κόστος έδωσε ανάσα αφού πολλοί δεν είχαν που ν’ αφήσουν τα παιδιά τους τους καλοκαιρινούς μήνες.

ΚΑΤΑ

Απόσπαση εκπαιδευτικού στις Βρυξέλλες

Όπως και οι υπόλοιποι συνάδελφοί του στο Υπουργικό έτσι και ο κ. Καδής δεν κατάφερε να αποφύγει την εμπλοκή με το Γενικό Ελεγκτή. Τέθηκε στο μικροσκόπιο της Ελεγκτικής Υπηρεσίας για την υπόθεση απόσπασης εκπαιδευτικού στη Μόνιμη Αντιπροσωπεία της Κύπρου στις Βρυξέλλες. Η διαδικασία που ακολουθήθηκε κρίθηκε από τον Γενικό Ελεγκτή ως διάτρητη και παρά την αιτιολόγηση που δόθηκαν έμεινε το στίγμα του ρουσφετιού.

Διαρροή θεμάτων

Όπως προαναφέραμε, η γκάφα της διαρροής των δοκιμίων λίγη ώρα πριν την έναρξη των εξετάσεων για τους νέους διορισμούς θα αποτελεί στίγμα για όλη την πορεία του Υπουργού Παιδείας στο υπουργείο του. Προηγήθηκαν κάποιες αλλαγές της τελευταίας στιγμής και αρκετά μικροπροβλήματα που καταδεικνύουν ότι δεν δόθηκε η δέουσα προσοχή σε μία τόσο σημαντική διαδικασία.

ΥΠΟ ΑΜΦΙΣΒΗΤΗΣΗ

Ανακαίνιση Παγκυπρίου Γυμνασίου

Πολλές οι φωνές υπέρ και κατά της ανακαίνισης του ιστορικού γυμνασίου της πρωτεύουσας. Πρώην μαθητές και μερίδα καθηγητών διαμαρτύρονται ότι οι εργασίες αλλοιώνουν το χαρακτήρα του κτηρίου ενώ άλλοι υπεραμύνονται των ενεργειών του υπουργείου. Η αλήθεια βρίσκεται κάπου στη μέση αφού ναι μεν η ανακαίνιση κρίνεται απαραίτητη αλλά κάποιες παρεμβάσεις θα μπορούσαν να αποφευχθούν για να καταλαγιάσουν οι αντιδράσεις. Επίσης καλό θα ήταν να μην είχε επιλεγεί λατομείο του Πενταδαχτύλου για προμήθεια της πρώτης ύλης έστω κι αν τηρήθηκαν οι διαδικασίες.

Στοχευμένη φοιτητική χορηγία

Σημείο τριβής με τους φοιτητές υπήρξε όλα τα προηγούμενα χρόνια η πρόθεση της Κυβέρνησης να γίνει στόχευση των δικαιούχων της φοιτητικής χορηγίας. Ο Υπουργός υποστήριξε με σθένος την απόφαση και προέβαλε ότι δεν μειώθηκε η χορηγία την ώρα που οι φοιτητές απαντούσαν πως υπήρξαν στρεβλώσεις στο σύστημα και ότι δικαιούχοι έλαβαν λιγότερα από αυτά που τους αναλογούσαν

ΔΗΜΟΦΙΛΗ